06 Ogos 2010

Ramadhan Datang Lagi


sebuah pesta keramaian bagi mereka yang merinduinya

pesta ibadah, sedekah, jariah, iftar & imsak bukanlah keutamaan. bahkan muhasabah diri menjadi taruhan. menilai apakah setahun yang telah berlalu menjanjikan sesuatu yang terbaik atau terburuk untuk dinilai dan dihalusi dalam mengharungi perjuangan sebuah kehidupan.

bagi perantau seperti aku, kedatangan ramadhan adalah sebuah ingatan mengenang mereka yang telah mendahuluiku, ibu-bapa yang jauh di mata; teringat masakan bubur pedas buatan tangan ibu tercinta sewaktu kecil-kecil dahulu, kawan-kawan satu asrama di SMKAM bersama berbuka dan berebut makanan hingga sampai masa bila aku menjadi senior, "makan je la apa yang ada". mengenangkan juga mereka yang serba kekurangan. tidak berayah, tidak beribu, tidak mempunyai tempat bergantung, mereka yang tergolong dalam asnaf tetapi terpinggir.

semoga 1431h ini menjanjikan sesuatu yang lebih baik bagi kita smua untuk melayarinya dengan hati yang tulus. paling tidak pun kita mampu membuat sedikit anjakan paradigma dalam methode sambutan ramadhan kali ini.

ramadhan bukan pesta makanan dan pesta cari baju raya! bermaafan sebelum menjelang ramadhan lebih baik sebagai wadah pembersih jiwa sebelum syawal menjelang tiba...


mubarak ya ramadhan!

Tiada ulasan:

Rilex...